Thursday, September 19, 2024

Filled Under: , , , ,

Masjid Pagla

Share

 

Masjid Pagla dan Kompleks Islam adalah sebuah masjid kuno di Bangladesh yang terletak di tepi Sungai Narsunda di Kishoreganj Sadar. Masjid tiga lantai ini memiliki menara yang menjulang tinggi. Kompleks masjid ini didirikan di atas tanah seluas 3 hektar dengan luas 88%. Masjid ini dikelola oleh Wakaf Negara sejak 10 Mei 1979.

Masjid Pagla terletak di tepi Sungai Narsunda di sebuah tempat bernama Harua di Kishoreganj Sadar Upazila. Menurut legenda, seorang religius bernama Dewan Zilkadar Khan alias Zil Kadar Pagla Saheb, merupakan keturunan dari Isa Khan dari rumah bersejarah Haibatnagar zamindar di Kishoreganj, biasa berdoa di tepi Sungai Narsunda Kemudian masjid dibangun di lokasi tersebut. 

Masjid ini kemudian dikenal sebagai 'Masjid Pagla' setelah Zil Kadar Pagla. Menurut legenda lain, masjid ini dinamai 'Pagla Bibi' dari keluarga Haiwatnagar zamindar di Kishoreganj.
kesejahteraan sosial

Source ; wikipedia

0 comments:

Post a Comment

Terimakasih untuk kesediaannya bertandang dan sekedar mencoretkan beberapa jejak makna di blog ini. Sekali lagi terimakasih. Mohon maaf jika kami belum bisa melakukan yang sebaliknya pada saudara-saudari semua.